Гармонійний розвиток дитини це – не лише інтелектуальний розвиток, але й розвиток фізичний, емоційний, особистісний.
Основною метою діяльності психологічної служби є психологічне забезпечення та підвищення ефективності педагогічного процесу, захист психічного здоров’я і соціального благополуччя усіх учасників здобувачів освіти та педагогічних працівників.
Задачею психологічної служби є забезпечення своєчасного і систематичного вивчення психофізичного розвитку здобувачів освіти, мотивів їх поведінки і діяльність з урахуванням вікових, інтелектуальних, фізичних, гендерних та інших індивідуальних особливостей,сприяти створенню умов для виконання освітніх і виховних завдань закладів освіти.
Пріоритетні напрями роботи практичного психолога :
- Психологічний супровід адаптації учнів 1, 5, 10-х класів до нових умов навчання.
- Підвищення психологічної культури учнів.
В рамках навчального закладу психолог організовує роботу по основних напрямках психологічної діяльності:
• робота з учнями;
• робота з педагогічним колективом;
• робота з батьками.
І. Робота з учнями.
Складається із діагностичної роботи ,профілактичної, навчальної діяльності, консультування, просвіти.
До профілактичної діяльності можна віднести:
• проведення профілактичних лекцій за різноманітними темами, серед яких профілактика всіх видів насильства, тютюнопаління, алкоголізму, наркозалежності, попередження насильницької та агресивної поведінки, попередження суїцидальної поведінки, протидія торгівлі людьми і т.п.;
• ознайомлення із статистичними даними щодо запропонованих тем, створення власної статистики;
• проведення інтерактивних занять, тренінгів, ігор, круглих столів, диспутів;
• перегляд відео матеріалів з метою попередження адиктивної поведінки.
Діагностична робота передбачає:
• дослідження психологічної готовності до навчання учнів 1-х, 4-х класів;
• дослідження психологічної адаптації учнів 1-х, 5-х та 10-х класів;
• дослідження професійних здібностей і нахилів 9-х та 11-х класів;
• дослідження особливостей емоційної сфери учня та його особистості в цілому;
• дослідження мотиваційної сфери і спрямованості особистості учня;
• дослідження міжособистісних стосунків та взаємин в колективі та родині.
• дослідження особистісної сфери та психофізичних показників учнів з особливими освітніми потребами;
Корекція:
• розвивальні заняття з учнями 1-х класів, з метою поліпшення адаптаційного періоду;
• розвивальні заняття з учнями 5-х класів, з метою поліпшення адаптаційного періоду;
• розвивальні заняття з учнями з особливими освітніми потребами, з метою поліпшення соціалізації та розвитку психоемоційної та пізнавальної сфери;
• включає в себе велику кількість ознайомчих бесід;
• зустрічей з цікавими людьми: з представниками соціальної служби, громадських та молодіжних організацій, органів поліцї;
• проводиться консультування з питань адаптації до нових умов навчання, складових успіху сучасної молодої людини, професійного самовизначення, моивації і результативності навчння, профілактики суїцидальної поведінки, стресостійкості під час ДПА та ЗНО, конструктивного спілкування з однолітками та старшими.
ІІ. Робота з педагогічним колективом:
Діагностична робота передбачає:
• дослідження особистісної сфери учителя;
• дослідження професійного стилю учителя;
• дослідження міжособистісних відносин в педагогічному колективі;
• досідження стилю спілкування з учнями;
• дослідження стресостійкості;
• виявлення факторів, що сприяють або заважають розвитку вчителя.
Консультативна, просвітницька діяльність:
Крім того, педагогічний колектив повинен бути завжди в курсі останніх психологічних новинок, для профілактики професійного вигорання, починаючи від оптимізації міжособистісного спілкування; з адміністрацією, колегами, батьками та учнями, і, закінчуючи особливостями поведінки людей, схильних до адиктивної поведінки.
Для цього наша психологічна служба широко використовує тренінги, арттерапевтичні заняття для вчителів з метою релаксації, профвигорання, а також стимуляції їх творчого потенціалу.
ІІІ. Робота з батьками:
Так само, як і напрями роботи з учнями та вчителями, робота з батьками здійснюється якомога різнобічно: це і просвітницькі виступи на батьківських зборах, і розробка буклетів з актуальних питань (висвітлення проблем і надання порад); вивчення міжособистісних стосунків (дитина – батьки, батьки – батьки, батьки – учителі, учителі – учні) та вивчення «задоволеності» чи «незадоволеності» роботою школи з боку батьків. З батьками працюємо як у групах , так і індивідуально.
VІ. Навчальна діяльність психолога.
Підготовка до різних конкурсів, змагань, різноманітних зборів, засідань, тематичних тижднів, тижня психології та ін.
Аналітична робота полягає у зведенні всіх існуючих даних щодо кожного класу і кожного учня. На базі цих даних робляться висновки та певні рекомендації для учнів, для їх батьків, вчителів стосовно вирішення виявлених проблем. Рекомендації можуть бути універсальними (одні й ті самі для кожного учня і для кожного класу), а можуть бути індивідуальними. Рекомендації дозволяють застосовувати індивідуальний підхід для кожного, особливо до тих, хто потрапляє у створену картотеку дітей «групи ризику». Можуть бути спрогнозовані й описані певні варіанти поведінки окремих учнів у різних навчальних або критичних, стресових ситуаціях.
Системна комплексна робота психолога, класних керівників, учителів, батьків, спрямована на дітей, дає позитивні результати.
Накопичений досвід реалізації різноманітних форм взаємодії учнями, педагогами і батьками дозволяє стверджувати, що кожна з них окремо дає можливість досягти поставленої цілі. Однак, комплексне використання всіх цих форм дає набагато відчутніші результати, сприяє вирішенню вузьких задач, дозволяє вибудувати індивідуальний психолого-педагогічний підхід для кожної дитини.